Wat is de perfecte isotone sportdrank voor wielrenners en duursporters?

Sportdranken zijn er in alle kleuren, smaken en vormen. Maar daar houden de verschillen niet op! Wat hen echt van elkaar onderscheidt is de kwaliteit. Met andere woorden: hoe snel en doeltreffend de drank je energie-, water- en mineralenniveau weer op peil brengt. Ontdek hoe je de perfecte isotone dorstlesser voor jouw lichaam en inspanning kiest.

1. Wat is het verschil tussen een gewone sportdrank en een isotone drank?

Zowel sportdrank als isotone drank dient om vocht en mineralen die je tijdens het zweten verliest weer aan te vullen. De koolhydraten geven je bovendien een nieuwe dosis energie.

Het grootste verschil tussen isotone en niet-isotone dranken is de dichtheid van de deeltjes (osmolariteit). Isotone dranken bevatten dezelfde concentratie suiker en zout als het menselijk lichaam. Daardoor neemt je lichaam alles wat je drinkt ook effectief op. Is het niet isotone, dan neem je niet alle vocht op dat je drinkt.  

Daardoor ben je er zeker van dat je niet te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt, maar ook niet te veel. Dat is belangrijk om ervoor te zorgen dat je lichaam niet meer energie verbruikt dan nodig om al die voedingsstoffen te verteren. Zo kun jij al je energie gebruiken voor wat echt telt: het verbeteren van je prestaties.

Hypertone, Isotone en Hypotone sportdranken

  • Hypertone dranken bevatten een hogere concentratie opgeloste deeltjes dan het lichaam en worden traag geabsorbeerd. Vermijd deze tijdens het sporten. Bv. Redbull.
  • Isotone dranken bevatten dezelfde concentratie opgeloste deeltjes als het lichaam, met een osmolariteit tussen 280 en 320 mmol/L. De voedingsstoffen die ze bevatten worden bijna volledig geabsorbeerd. Bv. Pro isotonic Orange.
  • Hypotone dranken bevatten een lagere concentratie opgeloste deeltjes dan het lichaam. Ze worden snel geabsorbeerd en bevatten een beperkt aantal voedingsstoffen. Bv. Isostar of Aquarius.

Kijk dus altijd naar een isotone formule van Koolhydraat elektrolytoplossingen. Enkel dan heb je een sportdrank die je grenzen zal helpen verleggen en je nooit in de steek laat. 

2. Zorg voor een gevarieerde mix van snelle en trage koolhydraten

De meeste isotone sportdranken bevatten slechts twee soorten koolhydraten: maltodextrine en fructose. Omdat deze maar een beperkte hoeveelheid energie geven, verkiezen topsporters sportdranken met vier soorten koolhydraten: maltodextrine en sacharose voor trage energie, en dextrose en fructose voor snelle energie. Deze ijzersterke combinatie bezorgt je het hoge en constante energieniveau dat jij nodig hebt voor langdurige topprestaties.

Daarom gebruiken de beste isotone sportdranken 4 koolhydraten: maltodextrine + sucrose voor de trage energie en endextrose + fructose voor snelle energie. Deze combinatie is ijzersterk en vaak een bewijs dat je een perfecte Isotone dorstlesser te pakken hebt.

De ideale isotone sportdrank voor duursporters bevat meer dan 30 gram koolhydraten, verdeeld over vier verschillende soorten.

3. Kalium en fosfor zijn essentieel

Een verstoorde vochtbalans leidt niet enkel tot vermoeidheid, maar ook tot een hoge bloeddruk en krampen: de nachtmerrie van elke atleet! Jouw vochtbalans is de motor om energie te leveren. Om dit te vermijden en je vochtbalans op peil te houden, heb je voldoende mineralen nodig. Aangezien kalium en fosfor verloren gaan via zweet is het belangrijk om ze regelmatig aan te vullen. Zorg er daarom voor dat A: je regelmatig drinkt en B: je isotone sportdrank voldoende mineralen bevat.

  • Je zweet meer dan je denkt! Het handhaven van een stabiele vochtbalans tijdens het sporten is iets waar je constant aan moet werken. Een vochttekort laat zich immers niet snel-snel oplossen door veel ineens te drinken. Als je je vochtniveau te ver laat zakken, kan het game over zijn.
  • Op het moment dat ons vochtpeil te laag wordt, krijgen we dorst, dat is al bij 2% vochtverlies. Maar dat een laat veel te laar alarmsignaal: vanaf 1% vochtverlies gaat jouw lichaam in een modus waarbij je minder kan presteren en kracht zetten. Meestal krijg je die ‘verloren situatie’ niet meer rechtgezet. Tijdig blijven drinken is dus erg belangrijk. Vooral als je geen dorst hebt.
  • Neem voldoende mineralen op. Zonder mineralen kun je niet genoeg vocht opnemen en vice versa. Daarom zijn kalium en fosfor onmisbaar in je isotone sportdrank. Kalium en Fosfor zijn essentieel in jouw isotone sportdrank en van groot belang om jouw vochtpijl hoog te houden. 

4. Een goede isotonic is lekker en pH-neutraal

  • Een neutrale pH is het beste bewijs dat je isotonic geen toegevoegde zuren of smaakstoffen bevat. Dit maakt hem ook licht verteerbaar voor mensen met een gevoelige maag.
  • Een goede isotonic zorgt voor een goede dorstreflex. Dit zorgt ervoor dat je genoeg drinkt en dus voldoende vocht en mineralen binnenkrijgt tijdens je inspanning
  • Een goede isotonic is nooit plakkerig in de mond. Een plakkerig gevoel verraadt de aanwezigheid van minderwaardige koolhydraten
  • Een goede isotonic moet goed smaken. Een isotone drank moet soepel naar binnen gaan. Anders ga je er niet (genoeg) van drinken.
  • Bij Neapharma hebben we twee smaken in de Pro isotonic: Orange en Tropical.

Pro isotonic van Neapharma

Kies jouw favoriete smaak: Orange of Tropical

Ga voor de beste isotone sportdrank voor wielrenners

Overtuigd dat je wat mist? Een goede Isotone sportdrank hoeft niet duur te maken en kan ieder moment van jouw inspanning mee het verschil maken. Twijfel niet langer en probeer deze isotone dranken voor wielrenners.