Wat is dé perfecte Energy Gel samenstelling voor wielrenners en duursporters?

Als sporter weet je dat je een energy gel nodig hebt om optimaal te presteren. Maar het is best uitdagend om niet te verdwalen in het doolhof van wetenschappelijke formules. Onze ervaring leert ons dat een goede energy gel voor duursporters goed moet scoren op de deze vier punten: de hoeveelheid energie per portie, de verhouding tussen snelle en trage koolhydraten, de verteerbaarheid en de toevoegingen.

1. Keep it simple: Hoeveel energie per verpakking?

Je gebruikt een gel om energie op te nemen. Het is dus belangrijk dat je weet hoeveel energie er werkelijk in de verpakking zit als je energy gels gaat vergelijken. Kijk daarom niet alleen naar de voedingswaarden per 100 gram, maar ook naar de grootte van de portie. Een gel die maar 30 gram weegt, kun je niet vergelijken met een gel van 60 gram door alleen naar de “per 100 gram”-tabel te kijken.

  • Op wat moet je letten: Hoeveel gram koolhydraten zitten er in één dosis?
  • Wat is het doel: per gel moet je tussen de 30 – 35 gr koolhydraten hebben. Heb je een gel met minder koolhydraten, dan ondersteun je jouw lichaam niet optimaal. Indien je meer dan 40gr aan koolhydraten hebt is het overdadig en belast je jouw maag teveel.
  • Hou ook altijd rekening dat je Isotonic drinkt tijdens het fietsen waarbij je ook energie toevoer krijgt.
  • Daarom heeft een goede Energy Gel altijd meer dan 50 gram koolhydraten op 100 gram.

2. De ideale verhouding tussen snelle en trage koolhydraten

Niet alleen de totale volume energie is belangrijk, maar ook de samenstelling speelt een grote rol. Ook hier is het voor wielrenners eigenlijk best eenvoudig.

Niet alleen de totale hoeveelheid energie in de gel is belangrijk – ook de verhouding tussen de verschillende energiebronnen speelt een grote rol. Je lichaam neemt immers eerst de snelle koolhydraten (fructose) op en daarna pas de trage (glucose). De ideale verhouding tussen die twee hangt af van het soort inspanning die je gaat leveren. Een verhouding van twee delen fructose op één deel glucose blijkt ideaal voor duursporters. Je hebt als duursporter het meest aan een 2:1 verhouding van fructose op glucose en een multi-stage opname.Met deze verhouding ben je namelijk verzekerd van een krachtige en gelijkmatige ondersteuning tijdens langdurige inspanningen.

2:1 verhouding fructose – glucose: dubbele krachten

Weetje: ons lichaam kan maar 60 gram koolhydraten per uur opnemen, wat voor duursporters een beperkende factor is. Maar … je kan deze regel ook omzeilen en 30% meer energie per uur opnemen! Hoe? Door de combinatie van 2 energiebronnen: fructose en glucose. Doordat je lichaam deze stoffen op een andere manier verwerkt, kun je ze tegelijkertijd opnemen zonder dat ze elkaars effect beperken.

Het geheime wapen: Multi-stage opnames

Multi-stage zegt het al eigenlijk zelf: je gaat in verschillende fases energie gaan opnemen.
Eerst zal jouw lichaam voorrang geven aan de fructose en glucose. Nadien valt de energie opname stil. Tenzij je gebruik maakt van een extra dosis Maltodextrine. Maltodextrine zijn lange ketens energie die tot 45 minuten na inname nog energie kunnen geven. Dit zorgt er voor dat je na de snelle 2:1 opname geen energie dip krijgt en langer kan presteren. Voor duursporters, zoals wielrenners, is dit een absolute must. Anders zou je na 20 minuten na het innemen van een gel een energie dip krijgen, wat net het tegenovergestelde is van wat je wilt bekomen.

 

3. Verteerbaarheid

Wat heb je aan een energiegel met veel energie in de juiste verhoudingen als je je nadien niet lekker voelt of de zachte berm moet gaan opzoeken? Om dat te voorkomen hebben we twee tips:

  • Kies altijd een gel met een neutrale pH. Dit is immers het beste bewijs dat de gel geen toegevoegde zuren of smaakstoffen bevat en dus makkelijk verteerbaar is. Daardoor verlies je geen kostbare energie tijdens de vertering.
  • Train your gut’/ Train je darmen. Net zoals je lichaam geen 100 km kan rennen zonder voorbereiding kan je maag niet van de ene dag op de andere meer dan 65 gram calorieën per uur verteren. Om geen last te ondervinden, moet je dit dus regelmatig oefenen.

4. Toegevoegde ingrediënten

Een energy gel geeft je veel snelle en licht verteerbare energie geven. Niets meer. Niets minder. Helaas voegen veel merken nog steeds ingrediënten toe die je geen onmiddellijke energie geven, puur voor marketingdoeleinden: ze dragen niet bij aan het verbeteren van je prestaties of lichaamssamenstelling.

  • Zout of natrium: Als je zweet, verlies je zout. Om te kunnen blijven gaan, en om uitdroging te voorkomen, moet dit regelmatig worden aangevuld. Daarom moet een gel minstens 0,5 gram zout per 100 gram bevatten en vul je hem best aan met een isotone drank.
  • Vitamine C of mangaan: Vitamine C wordt al eeuwen gebruikt om koolhydraten sneller door het lichaam te transporteren. Daardoor krijgt je lichaam sneller toegang tot de energie die je inneemt. Recent onderzoek wijst uit dat mangaan dit nog beter doet. Daarom bevat de nieuwste generatie energy gels mangaan in plaats van vitamine C.
  • Cafeïne: Gels met cafeïne zorgen voor een extra boost. Binnen 15 minuten na inname voel je een extra shot energie, alertheid en frisheid. Omdat het effect na een uur onherroepelijk afneemt raden we je aan om cafeïnegels alleen te gebruiken in de laatste fase van een lange training of wedstrijd.

5. Gels met cafeïne: de meest gemaakte fout in sportvoeding

Veel sporters gebruiken een cafeïnegel als standaardgel, maar dat is eigenlijk helemaal niet slim. Cafeïnegels geven je namelijk een goed gevoel op het moment van inname, maar veroorzaken daarna een dip die je niet kunt opvangen, tenzij met een tweede cafeïnegel. Cafeïnegels zijn dus echt bedoeld om een laatste keer alles op alles te zetten.

  • Nadat je een cafeïnegel hebt gebruikt, heeft het geen zin om daarna nog een normale gel te nemen voor dezelfde inspanning
  • Je kunt jezelf maximaal twee tot drie keer per inspanning oppeppen met een cafeïnegel. 
  • De eerste boost zal altijd de sterkste zijn
  • Gebruik cafeïnegels met een neutrale pH om maagklachten te voorkomen

Test het zelf

Bij Neapharma ontwikkelden we twee energy gels op maat van duursporters: een met aardbei-cassissmaak – zonder cafeïne – en een met frisse colasmaak met 60 mg cafeïne. Beide werden gefinetuned en goedgekeurd door profwielerteams.

Onze energy gels zijn niet alleen lekker, ze zitten ook boordevol koolhydraten met de ideale 2-op-1-verhouding van fructose op glucose en Muti-Stage opaname. Perfect voor een krachtige en gelijkmatige ondersteuning bij langdurige inspanningen. Dankzij de toegevoegde maltodextrine houdt je energieboost extra lang aan.