Sportdranken

ūüĎČ Drinkwijzer:¬†WAT EN HOEVEEL MOET JE DRINKEN

We focussen vaak op de inname van energie (koolhydraten), wat velen echter minder bezig houdt is de vochtbalans van het lichaam. Een verstoorde vochtbalans zorgt voor 40% tot 60% verminderde opname van energie (koolhydraten), veroorzaakt krampen met minder kracht tot gevolg.

Wat is de perfecte isotone sportdrank voor wielrenners en duursporters?

Sportdranken zijn er in alle kleuren, smaken en vormen. Maar daar houden de verschillen niet op! Wat hen echt van elkaar onderscheidt is de kwaliteit. Met andere woorden: hoe snel en doeltreffend de drank je energie-, water- en mineralenniveau weer op peil brengt. Ontdek hoe je de perfecte isotone dorstlesser voor jouw lichaam en inspanning kiest.¬†Bij 3% vochtverlies begin je dorst te krijgen.¬†Bij 2% vochtverlies begin je prestatieverlies te krijgen. N√©t daarom zeggen we steeds ‚Äėdrink drink drink‚Äô. Want als je het te voelt is het te laat. Om zowel een¬†maximale¬†opname¬†van¬†energie¬†als¬†vocht¬†te krijgen kies je best een¬†Isotone drank. Je kan altijd aanvullen met een gel om een boost te krijgen op het einde. Voor een sportdrank kies je altijd isotone als duursporter.

1. Wat is het verschil tussen een gewone sportdrank en een isotone drank?

Zowel sportdrank als isotone drank dient om vocht en mineralen die je tijdens het zweten verliest weer aan te vullen. De koolhydraten geven je bovendien een nieuwe dosis energie.

Het grootste verschil tussen isotone en niet-isotone dranken is de dichtheid van de deeltjes (osmolariteit). Isotone dranken bevatten dezelfde concentratie suiker en zout als het menselijk lichaam. Daardoor neemt je lichaam alles wat je drinkt ook effectief op. Is het niet isotone, dan neem je niet alle vocht op dat je drinkt.

Daardoor ben je er zeker van dat je niet te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt, maar ook niet te veel. Dat is belangrijk om ervoor te zorgen dat je lichaam niet meer energie verbruikt dan nodig om al die voedingsstoffen te verteren. Zo kun jij al je energie gebruiken voor wat echt telt: het verbeteren van je prestaties.

Hypertone, Isotone en Hypotone sportdranken

  • Hypertone dranken¬†bevatten een hogere concentratie opgeloste deeltjes dan het lichaam en worden traag geabsorbeerd en zullen weinig energie geven aan het lichaam buiten een shot die slechts enkele minuten duurt. Vermijd deze tijdens het sporten. Bv. Cola.
  • Isotone dranken¬†bevatten dezelfde concentratie opgeloste deeltjes als het lichaam, met een osmolariteit tussen 280 en 320 mmol/L. De voedingsstoffen die ze bevatten worden bijna volledig geabsorbeerd. Isotone dranken bevatten 6-8 gram koolhydraten per 100 ml. Een goede isotone drank zoals¬†Pro isotonic¬†bevat meer dan 8 gram koolhydraten per 100 ml.
  • Hypotone dranken¬†bevatten een lagere concentratie opgeloste deeltjes dan het lichaam. Ze worden snel geabsorbeerd en bevatten een beperkt aantal voedingsstoffen. Bv. Isostar of Aquarius. Het voordeel hiervan is dat ze snel worden opgenomen, maar ook snel zijn uitgewerkt. Hypotone dranken kunnen tot 6 gram koolhydraten per 100 ml bevatten. Niet voldoende om mee te nemen om te sporten.

Kijk dus altijd naar een isotone formule van Koolhydraat elektrolytoplossingen. Enkel dan heb je een sportdrank die je grenzen zal helpen verleggen en je nooit in de steek laat. 

2. Zorg voor een gevarieerde mix van snelle en trage koolhydraten

De meeste isotone sportdranken bevatten slechts twee soorten koolhydraten: maltodextrine en fructose. Omdat deze maar een beperkte hoeveelheid energie geven, verkiezen topsporters sportdranken met vier soorten koolhydraten: maltodextrine en sacharose voor trage energie, en dextrose en fructose voor snelle energie. Deze ijzersterke combinatie bezorgt je het hoge en constante energieniveau dat jij nodig hebt voor langdurige topprestaties.

Daarom gebruiken de beste isotone sportdranken 4 koolhydraten: maltodextrine + sucrose voor de trage energie en endextrose + fructose voor snelle energie. Deze combinatie is ijzersterk en vaak een bewijs dat je een perfecte Isotone dorstlesser te pakken hebt.

De ideale isotone sportdrank voor duursporters bevat meer dan 30 gram koolhydraten, verdeeld over vier verschillende soorten.

3. Kalium en fosfor zijn essentieel

Een verstoorde vochtbalans leidt niet enkel tot vermoeidheid, maar ook tot een hoge bloeddruk en krampen: de nachtmerrie van elke atleet! Jouw vochtbalans is de motor om energie te leveren. Om dit te vermijden en je vochtbalans op peil te houden, heb je voldoende mineralen nodig. Aangezien kalium en fosfor verloren gaan via zweet is het belangrijk om ze regelmatig aan te vullen. Zorg er daarom voor dat A: je regelmatig drinkt en B: je isotone sportdrank voldoende mineralen bevat.

  • Je zweet meer dan je denkt!¬†Het handhaven van een stabiele vochtbalans tijdens het sporten is iets waar je constant aan moet werken. Een vochttekort laat zich immers niet snel-snel oplossen door veel ineens te drinken. Als je je vochtniveau te ver laat zakken, kan het¬†game over¬†zijn.
  • Op het moment dat ons vochtpeil te laag wordt, krijgen we dorst, dat is al bij 2% vochtverlies. Maar dat een laat veel te laar alarmsignaal:¬†vanaf 1% vochtverlies gaat jouw lichaam in een modus waarbij je minder kan presteren en kracht zetten.¬†Meestal krijg je die ‚Äėverloren situatie‚Äô niet meer rechtgezet. Tijdig blijven drinken is dus erg belangrijk. Vooral als je geen dorst hebt.
  • Neem voldoende mineralen op. Zonder mineralen kun je niet genoeg vocht opnemen en vice versa. Daarom zijn kalium en fosfor onmisbaar in je isotone sportdrank.¬†Kalium en Fosfor zijn essentieel in jouw isotone sportdrank en van groot belang om jouw vochtpijl hoog te houden.¬†

4. Een goede isotonic is lekker en pH-neutraal

  • Een neutrale pH¬†is het beste bewijs dat je isotonic geen toegevoegde zuren of smaakstoffen bevat. Dit maakt hem ook licht verteerbaar voor mensen met een gevoelige maag.
  • Een goede isotonic zorgt voor een goede¬†dorstreflex. Dit zorgt ervoor dat je genoeg drinkt en dus voldoende vocht en mineralen binnenkrijgt tijdens je inspanning
  • Een goede isotonic is¬†nooit plakkerig in de mond. Een plakkerig gevoel verraadt de aanwezigheid van minderwaardige koolhydraten
  • Een goede isotonic moet goed smaken. Een isotone drank moet soepel naar binnen gaan. Anders ga je er niet (genoeg) van drinken.
  • Bij Neapharma hebben we twee smaken in de Pro isotonic:¬†Orange¬†en¬†Tropical.

5. Wat heeft impact op het opnemen van energie uit drinken?

  • Het¬†vloeistofvolume¬†dat je drinkt, is de belangrijkste facto. Vervolgens speelt de¬†energie-inhoud¬†van de drank de belangrijkste rol.
  • Drink om de 15 minuten 2 slokken¬†ipv 4 slokken per 25 minuten. Het continue aanvullen heeft een grote impact
  • Hypertone dranken worden meestal het snelst opgenomen.¬†Isotone dranken¬†bieden het ideale compromis tussen snelheid en volume aan energie! Ga steeds voor Isotone dranken en vul in het laatste half uur aan met een energy gel.
  • Minerale zouten¬†bevordert de drankopname en zijn belangrijk om optimaal te blijven presteren. Vooral wanneer de natriumvoorraden slinken door het vele zweten.
  • Intensiteit van de inspanning:¬†hoe hoger je gaat, hoe lager de drinksnelheid. Voldoende drinken om het maagvolume op peil te houden tijdens rustigere periodes van een lange inspanning is dan ook zeker aan te raden.

6. zo ontdek je dat jouw HYDRATATIETOESTAND

  • Met weegschaal: Je kan jezelf wegen voor en na een training en wat je gedronken hebt tijdens de training er nog eens aftrekken. De uitkost dan is het vochtverlies.
  • urine-test: We hebben een kaart uitgetekend waarbij je kan zien vanaf wanneer je niet voldoende vocht hebt opgenomen.
  • Remember:¬†Bij 3% vochtverlies begin je dorst te krijgen.¬†Bij 2% vochtverlies begin je prestatieverlies te krijgen. Je moet ieder kwartier 3 slokken drinken tijdens de inspanning om in de eerste 3 kleuren te eindigen.